Образотворче мистецтво
7 клас
Урок №11
Тема уроку. Вишивка-невмирущий оберіг. Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами.
Мета і завдання уроку: ознайомити учнів із вишивкою та її видами за мотивами орнаментів,із най розповсюдженими символами в українській народній вишивці; поглиблювати навички аналізу-інтерпритації творів декоративно-прикладного мистецтва, практичні навички в зображенні людей; розвивати творчу уяву та фантазію; виховувати почуття патріотизму.
Обладнання: для вчителя:диск,наочність;
для учнів: альбом-посібник, фарби, графічні матеріали.
Хід уроку
п/п
Орі-єн-тов-ний
 час

Діяльність учителя
Діяльність
учнів
Очікуваний результат
Матеріал до уроку
І.
Пояснення нового матеріалу
Вступ
1.1
2.5 хв.
Сприйняття мистецтва.
Учитель пропонує учням розглянути зображення (DVD-диск) і висловити свої враження від побаченого.
Учні озна-йомлюються із зображу-ннями та висловлю-ють свої враження
Емоційна налаштував-ння учнів до сприйняття теми і мети уроку.

1.2
0.5 хв.
Повідомлення теми та мети уроку.
Учні сприймають повідомле-ння вчителя
Налаштува-ння учнів до сприйняття навчального матеріалу

1.3
1,5 хв.
Сприйняття мистецтва
Учитель пропонує учням ознайомитися із видами вишивки за мотивами орнаментів (рослинний, геометричний, зооморфний, антропоморф-ний)(DVD-диск, підручник). Узагальнюючи повідомлення про мотиви в українській ор-наментиці, учитель повідомляє учням про те, що реальні природні об’єкти впродовж багатьох століть перетворю-валися у графічні символи, та пропонує ознайомитися із таблицею «Мотиви-символи в українській народній вишивці»
Учні сприймають повідомле-ння вчителя
Долучення учнів до пізнавально-го процесу
Додаток 1.
1.4
5 хв.
Учитель пропонує учням виступити із повідомлення-ми, які вони підготували до цього уроку, про значення най розповсюджених симво-лів в українській народній вишивці.
Учні виконують завдання
Пізнавальна діяльність учнів
1.5
3 хв.
Учитель пропонує учням виконати завдання в альбомі-зошиті: ознайомитися із сим-волами, що є характерними для української народної ви-шивки. Уважно роздивитися зображення зображення ви-шивки, що представлене у рамці, та знайди відомі вам символи. Висловити свої ду-мки з приводу того,що вкла-дали вишивальниці у свій виріб. Яке оберегове значе-ння мають ці символи?
Учні виконують поставлене завдання
Аналітико- пізнавальна діяльність учнів
1.6
2 хв.
Учитель , ілюструючи свою розповідь світлинами (диск), пропонує учням ознайо-митися із творчим спадком народної майстрині Т. Протчевої.
Учні сприймають навчальний матеріал
Пізнавальна діяльність учнів
Творчість
У роботах художниці перева-жають три напрямки — квіти, посуд, національні орнамен-ти, які використовуються у вишиванні картин, листівок та краваток. Останні є автор-ською розробкою майстрині. Крім них, здобули популяр-ності також вишивані метелики та чоловічі хустинки для фраків. Ще майстриня виши-ває ікони та одягає в національний колорит ляльок, вишиває для них одяг та розшу-кує рідкісні прикраси.
Походження
1962 — народилася та мешкає в Києві.
Освіта
Має вищу технічну освіту. Нині працює завідуючою бю-ро приватизації житла Десня-нського району м. Києва.
Досвід
Вишивкою займається з ди-тинства. Своє вміння передала їй мати. Починаючи нову роботу, майстриня вивчає відповідну літературу, щоб досягти канонічної точності.
Виставки
Мистецтво української виши-вки майстриня представляє на вітчизняних та міжнародних виставках, які вже відбулися в Америці (в посольстві Украї-ни), Японії, Шотландії та Ізраїлі.
1.7
3.5 хв.
Учитель демонструє учням зображення, на яких представлено народний одяг різних регіонів України, осо-бливу увагу звертаючи на мотиви орнаментів на цьому одязі та особливості пропор-ційної будови людини.
Учні виконують поставлене завдання
Аналітико- пізнавальна діяльність учнів
1.8
0.5 хв.
Демонстрація кращих учнів-ських робіт на задану тему з коментуванням учителя.
Учні сприймають роботи однолітків
Психологіч-не налашту-вання на виконання практичної роботи

ІІ
Практична робота
2.1
20 хв.
Виконання практичної  творчої роботи «Ескіз традиційного одягу з вишитими оберегами»
Учні виконують поставлене завдання
Поглибле-ння компе-тентнісного рівня з теми

ІІІ
Підсумок уроку
3.1
3 хв.
Учитель розміщує на дошці 3-4 роботи,в яких найбільш виразно виявляється вдале застосування понять,що засвоювалися на уроці, та роботи,які містять характерні учнівські помилки , і спільно з учнями робить їхній аналіз.
Учні під керівницт-вом учителя проводять аналіз творчих робіт одно- класників
На підставі аналізу відбувається системати-зація та уза-гальнення поняттєвих компетенцій учнів

3.2
1 хв.
Учитель пропонує учням випереджувальне домашнє завдання: підготувати інформацію про майстрів витинанки.



Додаток 1
Орнамент — це декоративна композиція, яка складається з елементів, що ритмічно повторюються, чергуються. Частину художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині, називають рапортом. За мотивами орнаменти поділяються на кілька груп:
1) Геометричний орнамент — складається з поєднаних у кольорі геометричних елементів, які чітко чергуються. Геометричний орнамент утворюється стилізацією рослинного або зооморфного орнаментів.
2) Рослинний — складається з рослинних елементів, декоративно стилізованих квітів, листя, гілок тощо.
3) Зооморфний — характеризується орнаментальними композиціями, як реалістичними, так і стилізованими зображеннями птахів, тварин, риби.
4) Антропоморфний — стилізоване зображення силуетів людей.
5) Предметний — складається із зображення предметів побуту, знарядь праці, відпочинку, атрибутики театрального мистецтва, музичних інструментів тощо.
6) Каліграфічний — утворюється з окремих літер або елементів тексту.
7) Пейзажний — реалістичне або стилізоване зображення мотивів природи, архітектурних пам’яток тощо.
8) Геральдичний — це композиція із зображенням гербів, орденів, медалей, емблем, значків (наприклад, бджола символізує працьовитість, підкова — щастя, якір — надію, дзеркало — правду, ліра — музику, лев — могутність).
Суттєвого значення набуває і розташування орнаментів.
Типи орнаментів
• Стрічковий — у вигляді прямої чи криволінійної орнаментальної смужки, що прикрашає середину виробу чи обрамлює його.
• Сітчастий — уся поверхня заповнена узором.
• Центричний (розетковий) — окремі елементи орнаменту вписані у квадрат, коло, ромб або інший багатокутник, розташований у центрі.
Композиція, вимоги до створення композиції
Композиція — це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою. Композиція вишивки для виробу повинна відповідати певним художнім вимогам:
• форма, призначення та якість матеріалу оздоблювального виробу;
• узор повинен відповідати характеру переплетення ниток і роду волокон тканини;
• вишивка повинна відповідати вимогам до даного виробу, не повинна заважати його практичному призначенню.
Основними правилами композиційної побудови для вишивання є:
а) відповідність основній темі;
б) знаходження композиційного центра;
в) пропорційність і симетричність розташування елементів узору;
г) рівновага й закон ритму.
Щоб вишивка виглядала гарно, необхідно правильно розмістити її на виробі (серветці, доріжці тощо), а форми й розміри її повинні гармоніювати з формою й розмірами виробу. Узор вишивки має бути і не занадто маленьким, і не дуже великим, розміщувати його потрібно перш за все на тій частині, яка більше привертає до себе увагу. Якщо узори симетричні, то не можна допускати зміщення елементів вгору чи вниз, вліво чи вправо. Саме тому орнаментальну смугу на виробах слід вишивати з середини рапорту й середини малюнка.
Мотиви — символи в українській народній вишивці
На початку уроку ми вже говорили про знаки — символи, які змінювалися з розвитком суспільства і набули магічного значення. Звернімося ще раз до їх тлумачення. Хрест символізує поєднання сонячної батьківської та вологої материнської енергії, вогонь; трикутник — гори, круг, ромб, квадрат — сонце й місяць. Крім того, ці символи можуть вишиватися разом із додатковими прямими, зламаними, схрещеними лініями. Пряма лінія символізує поверхню землі, ламана — воду. Полуниця є символом сонця, її вишивають на дитячому одязі як оберіг. Хміль — символ кохання, виноград — радості та краси створення сім’ї. Ластівка — символ доброї звістки. Жіноча фігура з піднятими або опущеними руками і головою у формі квадрата чи ромба означає богиню Землі, матір природи, яка створює гармонію життя.






































Комментарии

Популярные сообщения из этого блога