Образотворче
мистецтво
7 клас
Урок № 15
Тема
уроку. Вертеп:
мистецтво, народжене вірою.
Виготовлення Різдвяного вертепу (колективна
творча робота).
Мета
і завдання уроку: ознайомити
учнів із історією та традиціями розповсюдження вертепу в різних регіонах України,
із поняттям «шопка» та головними героями вертепного дійства; формувати в учнів
навички виконання колективної творчої
роботи; розвивати фантазію, творчу уяву та відчуття смаку; виховувати інтерес
до історії та традицій народу.
Обладнання:
для вчителя:диск,наочність, підручник;
для
учнів: альбом-посібник,
підручник, картонний ящик, кольоровий папір, ножиці, клей, кольорові стрічки та
нитки.
Хід уроку
№
п/п
|
Орі-єн-тов-ний
час
|
Діяльність учителя
|
Діяльність
учнів
|
Очікуваний результат
|
Матеріал до уроку
|
І.
|
Пояснення нового матеріалу
Вступ
|
||||
1.1
|
2.5 хв.
|
Сприйняття мистецтва.
Учитель пропонує учням розглянути зображення (DVD-диск)
і висловити свої враження від побаченого.
|
Учні ознайо-млюються
із зображення-ми та висло-влюють свої враження
|
Емоційна налаштував-ння
учнів до сприйняття теми і мети уроку.
|
|
1.2
|
0.5 хв.
|
Повідомлення теми та мети уроку.
|
Учні сприймають
повідомле-ння вчителя
|
Налаштува-ння
учнів до сприйняття навчального матеріалу
|
|
1.3
|
5 хв.
|
Узагальнюючи судження учнів та демонструючи зо-браження,
учитель повідом-ляє, що в усіх регіонах Укра-їни на Різдвяні свята відбува-лися
вертепні дійства. Учи-тель знайомить учнів із поня-ттям «шопка» та головними
героями вертепу. Учитель розповідає учням про най -розповсюдженіші сюжети
вертепного дійства та особи-вості будови класичної вертепної скриньки
(шопки).
Шо́пка (також різдвяний
верте́п, верте́пна скри́-ня; італ. Presepe) — різно-вид вертепу, переважно макет,
що зображає виф-леємську стайню, в ніч Різд-ва Христового. Може бути
виконана як у мініатюрі, так і у великих розмірах. Обов'язковими елементами є
фігури Ісуса Христа, Матері Божої та святого Йосипа; залежно від
варіацій, в шопці можуть також бути пасту-шки, скотина, три царі чи інші персонажі. Інколи вста-новлюють живі шопки, в яких замість фігур беруть участь
живі люди і звірі. Встановлення шопок є однією з найпопулярніших різдвяних
традицій в Європі та Північній Америці.
|
Пізнавальна
діяльність учнів
|
Долучення учнів
до пізнавально-го процесу
|
Слово «вертеп» має кілька тлумачень, а сама назва запозичена
зі старослов'янської
мови, де слово «вертеп» означало «печера», «ущелина» або «балка».
Вертеп — веселе різдвяне дійство з піснями-колядками,
жартами, короткими виставами, яке влаштовували мандрівні музиканти й актори.
Вертепом називали театр,
в якому вистави розігрувалися ляльками на паличках (маріонетками) у великій
дерев'яній дво- або триповерховій скриньці.
Большая енциклопедія (1901 р.): «Вертеп, малоруський
театр маріонеток,
що зображував у ряді сцен обставини народження Ісуса Христа».[10]
У ряді видань вертепом називають легеньку, зручну для
перенесення хатку (сцену) на два яруси: верхній — це Вифлеєм, в якому
відбувалося Христове народження, і нижній — для виконання комічних сцен
з народного життя.
На Бойківщині та Гуцульщині вертепом
називали «зірку» як спрощену форму другого типу вертепних скриньок.
|
ІІ
|
Практична робота
|
||||
2.1
|
27 хв.
|
Виконання колективної творчої роботи «Вертеп»
|
Учні виконують
поставлене завдання
|
Поглибле-ння
компе-тентнісного рівня з теми
|
|
ІІІ
|
Підсумок уроку
|
||||
3.1
|
1 хв.
|
Учитель пропонує учням випереджувальне домашнє
завдання: Повторити матеріал із теми декоративно-прикладне мистецтво.
|
|
|
|
Етапи виготовлення вертепу
Зразки
Комментарии
Отправить комментарий