Образотворче мистецтво
7 клас
Урок № 21
Тема уроку. Біоніка як джерело ідей промислового дизайну. Створення ескізу транспортного засобу майбутнього,основою якого була б будь – яка природна форма (побудова)
Мета і завдання уроку: ознайомити учнів із поняттям «біоніка», із творчою діяльністю одного з провідних британських дизайнерів – Яна Каллума; сформувати в учнів уявлення про біоніку як джерело ідей художника-дизайнера; поглиблювати в учнів композиційні та конструктивні вміння та навички; розвивати творчу уяву та фантазію.
Обладнання: для вчителя:диск,наочність, підручник, папір, олівець, гумка;
для учнів: альбом-посібник, підручник, олівець, гумка.
Хід уроку
п/п
Орі-єн-тов-ний
 час

Діяльність учителя
Діяльність
учнів
Очікуваний результат
Матеріал до уроку
І.
Пояснення нового матеріалу
Вступ
1.1
0.5 хв.
Повідомлення теми та мети уроку.
Учні сприймають повідомле-ння вчителя
Налаштува-ння учнів до сприйняття навчального матеріалу

1.2
4,5 хв.
Сприйняття мистецтва
Учитель , ілюструючи свою розповідь зображеннями (DVD-диск, підручник , альбом), знайомить учнів із біонікою як джерелом ідей художника-дизайнера  та поняттям «біоніка».
Біоніка (з грец.bion-елемент життя) – наука , що перебуває на межі між біологією і технікою; наука про застосування в техніці, архітектурі, дизайні принципів організації живої природи.
Учні сприймають повідомле-ння вчителя
Долучення учнів до пізнавально-го процесу
Біо́ніка, біоміметика або біомімікрія — використання біоло-гічних методів та структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Слово «біоніка» було запропоноване  Джеком Стілі в 1958 році, ймо-вірно від грецького βίον — «оди-ниця життя» і суфіксу -ic — «-подібний», тобто «біоніка» оз-начає «життєподібний». Деякі словники, проте, вказують по-ходження від англійських слів  biology + electronics (тобто біологія + електроніка).
Використання технологічних методів різноманітних видів живої природи для розробки штучних методів, згідно з при-хильниками біоніки, є корисним через те, що живі організми, включаючи флору і фауну, при-стосувалися до вузькоспеціалі-зованих екологічних ніш і під еволюційним тиском розробили дуже ефективні методи вико -ристання їх ресурсів.
Одним з успіхів біоніки дотепер є розробка брудо- і водовідштов-хувальних покриттів, викорис-товуючи спостереження повер-хні листка індійського лотосу, що майже не змочується водою за рахунок так званого ефекту лотоса. Іншими відомими при-кладами застосування біоніки є надання корпусам кораблів фор-ми тіла дельфіна (див. обтіч-ність), сонаррадар та ультразвукова діагностика (останні мето-ди імітують ехолокацію кажа-нів). Перспективними є дослід-ження механізмів польоту птахів та комах.
В області інформатики методи біоніки привели до розробки  штучних нейронівштучних нейронних мережінтелекту натовпу і генетичних алгорит-мів. Останні імітують власне процес еволюції, просуваючи ідеї біоніки далі, ніж імітація наявних біологічних систем.
1.3
4 хв.
Учитель розповідає учням про історію виникнення та розвитку біоніки в її зв’язку з промисловим дизайном.
Учні сприймають повідомле-ння вчителя
Пізнавальна діяльність учнів
У своїй творчій діяльності люди-на постійно, свідомо чи інтуї-тивно звертається за допомогою до живої природи. Причини особливої уваги дизайнерів до законів формоутворення в живій природі полягають у тому, що дизайн як особливий вид мисте-цтва має безпосередній зв’язок з матеріальним середовищем. Жива природа у процесі свого розвитку прагне до всебічної економії енергії, будівельного матеріалу і часу. Саме це і на-штовхнуло на думку щодо мож-ливості використання в дизайні не тільки зовнішніх обрисів природних форм, а й закономір-ностей формоутворення живих організмів.
Ще великий Леонардо да Вінчі казав: «Птах – це інструмент, який працює за математичними законами, а людина здатна від
-творити цей інструмент». Саме він першим зробив спробу вико-ристовувати закономірності бу-дови живих організмів у винахо-ді технічних пристроїв, коли створював проект літального апарата на основі крил птаха. Цей приклад пояснює суть за-стосування біоніки у промис-ловому дизайні.
Без знання принципів і загаль
-них законів формоутворення природи не можна зрозуміти ту чи іншу форму. Застосування біоніки в системі дизайну будить творчу думку, змушує мислити, шукати, пізнавати закони приро-ди. Людина завжди черпала ідеї, спостерігаючи за природою. Так знаменитий символ Парижа – Ейфе-лева вежа – побудована за принципами біоніки, її прото-типом слугувала гомілкова кіс-тка людини. Першим архітек-тором, який використав повною мірою «дари природи», став Антоніо Гауді. Створений ним парк Гуель відомий як «природа, що застигла в камені». Гауді не тільки змусив захоплюватися шанувальників його творчості, а й дав початок біонічній архітектурі.
Біологічні конструкції, що ви
-користовуються в дизайні: паву-тина – надзвичайно легкий сіт-частий та економічний матеріал; бджолині стільники, мурашники – їхня будова подібна до спору-ди, що зводяться нині людьми.
1.4
1 хв.
Демонстрація кращих учнівських робіт на задану тему з коментуванням учителя.
Учні сприймають роботи однолітків
Психологіч-не налаш-тування на виконання практичної роботи

ІІ
Практична робота
2.1
25 хв.
Створення ескізу транспортного засобу майбутнього, основою якого була б будь-яка виразна природна форма (побудова)
Учні виконують поставлене завдання
Поглибле-ння компе-тентнісного рівня з теми

ІІІ
Підсумок уроку
3.1
3 хв.
Учитель розміщує на дошці 3-4 роботи,в яких найбільш виразно виявляється вдале застосування понять,що засвоювалися на уроці, та роботи,які містять характерні учнівські помилки , і спільно з учнями робить їхній аналіз.
Учні під керівницт-вом учителя проводять аналіз твор-чих робіт одно клас-ників
На підставі аналізу відбувається систематизація та узага-льнення поняттєвих компетенцій учнів

Ієн Каллум (Ян)
Ієн Каллум (англ. Ian Callum) народився в 1955 році в невеликому шотландському місті Дамфріс. З самого дитинства хлопця цікавив дизайн автомобілів: вже в 13-річному віці він відправив один зі своїх ескізів у компанію Jaguar — в надії отримати підробіток у цій відомій фірмі.
Вищу освіту шотландець отримував у декількох університетах: Ланчестерскому політехнічному, Школі транспортного дизайну в Ковентрі, Абердинському коледжі мистецтв і, нарешті, у Школі мистецтв міста Глазго, де він отримав ступінь бакалавра за спеціальністю «індустріальний дизайн». Згодом Каллум отримав звання магістрапісля закінчення навчання за програмою «Дизайн транспортних засобів» у знаменитому Королівському коледжі мистецтв у Лондоні.
Першим серйозним місцем роботи дизайнера стала компанія Ford. З 1979 по 1990 рік Каллум встиг відзначитися в багатьох представництвах «блакитного овалу» по всьому світу: британському, італійському та навіть японському і австралійському. Ян в основному займався малюванням окремих елементів екстер'єру та інтер'єру машин, наприклад, рульових коліс. Крім того, він брав участь у створенні нових моделей FiestaMondeo і Puma, а також був відповідальним за розробку вигляду таких легендарних «заряджених» спорткарів, як RS200 і Escort RS Cosworth.[1]






























Комментарии

Популярные сообщения из этого блога