Образотворче
мистецтво
7 клас
Урок № 21
Тема
уроку. Біоніка
як джерело ідей промислового дизайну. Створення ескізу транспортного засобу
майбутнього,основою якого була б будь – яка природна форма (побудова)
Мета
і завдання уроку: ознайомити
учнів із поняттям «біоніка», із творчою діяльністю одного з провідних
британських дизайнерів – Яна Каллума; сформувати в учнів уявлення про біоніку
як джерело ідей художника-дизайнера; поглиблювати в учнів композиційні та
конструктивні вміння та навички; розвивати творчу уяву та фантазію.
Обладнання:
для вчителя:диск,наочність, підручник, папір, олівець, гумка;
для
учнів: альбом-посібник,
підручник, олівець, гумка.
Хід уроку
№
п/п
|
Орі-єн-тов-ний
час
|
Діяльність учителя
|
Діяльність
учнів
|
Очікуваний результат
|
Матеріал до уроку
|
І.
|
Пояснення нового матеріалу
Вступ
|
||||
1.1
|
0.5 хв.
|
Повідомлення теми та мети уроку.
|
Учні сприймають
повідомле-ння вчителя
|
Налаштува-ння
учнів до сприйняття навчального матеріалу
|
|
1.2
|
4,5 хв.
|
Сприйняття мистецтва
Учитель , ілюструючи свою розповідь зображеннями (DVD-диск,
підручник , альбом), знайомить учнів із біонікою як джерелом ідей
художника-дизайнера та поняттям
«біоніка».
Біоніка (з грец.bion-елемент життя) –
наука , що перебуває на межі між біологією і технікою; наука про застосування
в техніці, архітектурі, дизайні принципів організації живої природи.
|
Учні сприймають
повідомле-ння вчителя
|
Долучення учнів
до пізнавально-го процесу
|
Біо́ніка, біоміметика або біомімікрія — використання
біоло-гічних методів та структур для розробки інженерних рішень та
технологічних методів. Слово «біоніка» було запропоноване Джеком Стілі в 1958 році, ймо-вірно
від грецького βίον — «оди-ниця життя» і суфіксу -ic — «-подібний», тобто «біоніка» оз-начає
«життєподібний». Деякі словники, проте, вказують по-ходження від англійських слів biology + electronics (тобто біологія +
електроніка).
Використання технологічних методів різноманітних видів
живої природи для розробки штучних методів, згідно з при-хильниками біоніки,
є корисним через те, що живі організми, включаючи флору і фауну, при-стосувалися
до вузькоспеціалі-зованих екологічних ніш і під еволюційним тиском розробили
дуже ефективні методи вико -ристання їх ресурсів.
Одним з успіхів біоніки дотепер є розробка брудо- і водовідштов-хувальних покриттів, викорис-товуючи спостереження
повер-хні листка індійського лотосу, що майже не змочується водою за рахунок так званого ефекту лотоса. Іншими відомими при-кладами застосування біоніки є надання
корпусам кораблів фор-ми
тіла дельфіна (див. обтіч-ність), сонар, радар та ультразвукова
діагностика (останні
мето-ди імітують ехолокацію кажа-нів). Перспективними є дослід-ження механізмів польоту птахів
та комах.
В
області інформатики методи біоніки привели до
розробки штучних
нейронів, штучних
нейронних мереж, інтелекту натовпу і генетичних
алгорит-мів. Останні імітують власне процес еволюції, просуваючи ідеї біоніки далі, ніж
імітація наявних біологічних систем.
|
1.3
|
4 хв.
|
Учитель розповідає учням про історію виникнення та
розвитку біоніки в її зв’язку з промисловим дизайном.
|
Учні сприймають
повідомле-ння вчителя
|
Пізнавальна
діяльність учнів
|
У
своїй творчій діяльності люди-на постійно, свідомо чи інтуї-тивно звертається за допомогою до живої природи. Причини особливої
уваги дизайнерів до законів формоутворення в живій природі полягають у тому,
що дизайн як особливий вид мисте-цтва має безпосередній зв’язок з матеріальним середовищем.
Жива природа у процесі свого розвитку прагне до всебічної економії енергії,
будівельного матеріалу і часу. Саме це і на-штовхнуло на думку щодо мож-ливості
використання в дизайні не тільки зовнішніх обрисів природних форм, а й
закономір-ностей формоутворення живих організмів.
Ще великий Леонардо да Вінчі казав: «Птах – це інструмент, який працює за математичними законами, а людина здатна від-творити цей інструмент». Саме він першим зробив спробу вико-ристовувати закономірності бу-дови живих організмів у винахо-ді технічних пристроїв, коли створював проект літального апарата на основі крил птаха. Цей приклад пояснює суть за-стосування біоніки у промис-ловому дизайні. Без знання принципів і загаль-них законів формоутворення природи не можна зрозуміти ту чи іншу форму. Застосування біоніки в системі дизайну будить творчу думку, змушує мислити, шукати, пізнавати закони приро-ди. Людина завжди черпала ідеї, спостерігаючи за природою. Так знаменитий символ Парижа – Ейфе-лева вежа – побудована за принципами біоніки, її прото-типом слугувала гомілкова кіс-тка людини. Першим архітек-тором, який використав повною мірою «дари природи», став Антоніо Гауді. Створений ним парк Гуель відомий як «природа, що застигла в камені». Гауді не тільки змусив захоплюватися шанувальників його творчості, а й дав початок біонічній архітектурі. Біологічні конструкції, що ви-користовуються в дизайні: паву-тина – надзвичайно легкий сіт-частий та економічний матеріал; бджолині стільники, мурашники – їхня будова подібна до спору-ди, що зводяться нині людьми. |
1.4
|
1 хв.
|
Демонстрація кращих учнівських робіт на задану тему з
коментуванням учителя.
|
Учні сприймають роботи однолітків
|
Психологіч-не налаш-тування на виконання практичної
роботи
|
|
ІІ
|
Практична робота
|
||||
2.1
|
25 хв.
|
Створення ескізу транспортного засобу майбутнього,
основою якого була б будь-яка виразна природна форма (побудова)
|
Учні виконують
поставлене завдання
|
Поглибле-ння
компе-тентнісного рівня з теми
|
|
ІІІ
|
Підсумок уроку
|
||||
3.1
|
3 хв.
|
Учитель розміщує на дошці 3-4 роботи,в яких найбільш
виразно виявляється вдале застосування понять,що засвоювалися на уроці, та
роботи,які містять характерні учнівські помилки , і спільно з учнями робить
їхній аналіз.
|
Учні під керівницт-вом учителя проводять аналіз
твор-чих робіт одно клас-ників
|
На підставі аналізу відбувається систематизація та узага-льнення
поняттєвих компетенцій учнів
|
Ієн Каллум (Ян)
Ієн
Каллум (англ. Ian Callum) народився
в 1955 році в невеликому шотландському місті Дамфріс. З самого
дитинства хлопця цікавив дизайн автомобілів: вже в 13-річному віці
він відправив один зі своїх ескізів у компанію Jaguar — в надії отримати підробіток у
цій відомій фірмі.
Вищу освіту
шотландець отримував у декількох університетах:
Ланчестерскому політехнічному, Школі транспортного дизайну в Ковентрі,
Абердинському коледжі мистецтв і,
нарешті, у Школі мистецтв міста Глазго, де він отримав ступінь бакалавра за спеціальністю «індустріальний
дизайн». Згодом Каллум отримав звання магістрапісля закінчення
навчання за програмою «Дизайн транспортних засобів» у знаменитому Королівському
коледжі мистецтв у Лондоні.
Першим
серйозним місцем роботи дизайнера стала компанія Ford.
З 1979 по 1990 рік
Каллум встиг відзначитися в багатьох представництвах «блакитного овалу» по
всьому світу: британському, італійському та навіть японському і
австралійському. Ян в основному займався малюванням окремих елементів
екстер'єру та інтер'єру машин, наприклад, рульових коліс. Крім того, він брав
участь у створенні нових моделей Fiesta, Mondeo і Puma, а також був відповідальним за розробку
вигляду таких легендарних «заряджених» спорткарів, як RS200 і Escort RS Cosworth.[1]
Комментарии
Отправить комментарий